جهان نو

وَهُوَ الَّذِی یَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ یُعِیدُهُ

جهان نو

وَهُوَ الَّذِی یَبْدَأُ الْخَلْقَ ثُمَّ یُعِیدُهُ

محدودیت ها در فیزیک

شاید بتوان گفت که مهمترین محدودیت ها در فیزیک، درجه حرارت صفر کلوین و سرعت نور هستند. این دو محدودیت با روابطی که تا کنون از ترمودینامیک و نسبیت خاص می شناسیم، اثبات شده هستند.

در مورد محدودیت اول یا همان صفر کلوین باید گفت که این دما که به صفر مطلق هم معروف است، تا به حال به دست نیامده است و تمام تلاشها برای رسیدن به این دما بدون نتیجه مانده است. اما خاصیت این دما در چیست و چرا این دما دست نیافتی است؟ ساده ترین جواب به این پرسش این است که از لحاظ تئوریک، انرژی داخلی ماده در این دما به صفر می رسد و این موجب از بین رفتن ساختار ماده می شود. دما یکی از خصوصیات مواد است و طبق قانون صفرم ترمودینامیک برای هر ماده کمیتی وجود دارد که شرایط تعادلی آن ماده در محیط را نشان می دهد. این کمیت همان دما است. مکانیک آماری و ترمودینامیک قائل به رابطه ای مستقیم بین این کمیت و انرژی داخلی یک جسم هستند. حال اگر این دما برابر با صفر شود، جسم از بین می رود. در اینجا نمی توان به یقین گفت که چه اتفاقی برای جسم می افتد، آیا به طور دفعی تبدیل به انرژی می شود یا چیز دیگری؟ در دماهای نزدیک به صفر مطلق، خاصیت های مواد تغییراتی اساسی دارند. به عنوان مثال تعداد زیادی از نیمه رساناها ابررسانا می شوند و یا برای یک گاز بزونی، چگالش بوز انیشتین رخ می دهد. اما هنوز کسی نمی داند در صفر مطلق چه اتفاقی برای مواد می افتد. این یکی از محدودیت هایی است که خداوند برای ماده و جهانی که از مواد تشکیل شده است، قرار داده است.

در مورد سرعت، همان طور که در مقاله نسبیت هم اشاره کردیم، یک محدودیت دیگر وجود دارد. سرعت نور را می توان بالاترین سرعت قابل تصور برای یک ماده دانست. از طرف دیگر سرعت نور را می توان بالاترین سرعت برای انتقال اطلاعات نیز به حساب آورد. در واقع اگر سرعت انتقال اطلاعات فراتر از سرعت نور باشد، علیت در جهان مادی نقض خواهد شد. یعنی ممکن است حادثه ای رخ دهد و علت بروز حادثه، پس از رخداد حادثه، حادث شود. مواد نیز تا زمانی که در قید مادی هستند، نمی توانند به سرعت نور برسند، چون هر چه به این سرعت نزدیک تر می شوند، سنگین تر و سنگین تر می شوند.

الغرض:

هاوکینگ معتقد است که جهان خود به خود به وجود آمده است. یعنی یک سلسله اتفاقات بروز داده و جهان و ما به شکل امروزی به وجود آمده ایم. مثلا ممکن بود ذرات به گونه ای دیگر به هم می چسبیدند و حالا ما شکل دیگری بودیم، یا شاید اصلا جاندار نبودیم.

سوال من این است: طبیعتی که خود خالق است، چطور می تواند محدود باشد. چرا نمی تواند به فراتر از سرعت نور و یا به صفر مطلق برسد؟ چرا جبر بر آن حکم فرماست؟ چرا مرز برای آن تعریف می شود؟

شبیه می شود به آنچه که حضرت ابراهیم در ستارگان و ماه و خورشید دید و سپس گفت "من افول کنندگان را دوست ندارم" آنچه ابراهیم در اجرام آسمانی دید، همین وجه ی محدودیت و غیر بسیط بودن آن ها بود. در واقع اگر به عقل قائل باشیم باید از پس بروز محدودیت، به ایجاد کننده محدودیت بیاندیشیم. چون طبیعت خالق، نمی تواند برای خود محدودیتی خلق کند، این در واقع حذف یک سری اختیارات، از یک موجود بینهایت مختار است.

صفت نامحدودی و بی مرزی که در خداوند هست، صفتی است که در طبیعت نیست. این دو محدودیت که در اینجا ذکر شد، فقط دوتا از محدودیت های جهان مادی بود.

و سلام بر کسی که راه هدایت را پی گرفت.


نظرات 1 + ارسال نظر
hadi دوشنبه 15 شهریور‌ماه سال 1389 ساعت 02:55 ق.ظ http://www.ihadi.mihanblog.com

سلام.مطالب خوبی داری.به من هم سر بزن.اگه خواستی می تونیم تبادل لینک کنیم.تو منو با عنوان "محفل دوستان هادی" لینک کن.پس از لینک کردن تو نظرات بهم خبر بده تا منم تورو بلینکم.
www.ihadi.mihanblog.com

$$$$_______________________________$$$$$
__$$$$$$$*_____________________,,$$$$$$$$*
___$$$$$$$$$$,,_______________,,$$$$$$$$$$*
____$$$$$$$$$$$$___ ._____.___$$$$$$$$$$$$
____$$$$$$$$$$$$$,_’.____.’_,,$$$$$$$$$$$$$
____$$$$$$$$$$$$$$,, ‘.__,’_$$$$$$$$$$$$$$$
____$$$$$$$$$$$$$$$$.@:.$$$$$$$$$$$$$$$$
______***$$$$$$$$$$$@@$$$$$$$$$$$****
__________,,,__*$$$$$$@.$$$$$$,,,,,,
_____,,$$$$$$$$$$$$$* @ *$$$$$$$$$$$$,,,
____*$$$$$$$$$$$$$*_@@_*$$$$$$$$$$$$$
___,,*$$$$$$$$$$$$$__.@.__*$$$$$$$$$$$$$,,
_,,*___*$$$$$$$$$$$___*___*$$$$$$$$$$*__ *’,,
*____,,*$$$$$$$$$$_________$$$$$$$$$$*,,____*
______,;$*$,$$**’____________**’$$***,,
____,;’*___’_.*__________________*___ ‘*,,
,,,,.;*____________—____________ _ ____ ‘**,,,,[چشمک]

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد